اصـول و فنـون طــراحـي سـؤال
اصـول و فنـون طــراحـي سـؤال
اصولي كه بايد قبل از طراحي سؤال به آن توجّـه شود :
1-1. در طراحي آزمون بايد ويژگيهاي دانش آموز مد نظر باشد و تعداد سؤال و بسته پاسخ يا باز پاسخ بودن آزمون با توجّه به آنها در نظر گرفته شود.
1-2. در طراحي آزمون به بارم بندي و بودجه بندي كتاب توجّه شود.
1-3. هدف کلی آزمون مشخص شود و با توجّه به هدف، نوع آزمون( مسابقه ،آزمون پيشرفت....) تعيين گردد.
1-4. اهداف آموزشي مورد نظر درجدول مشخصات درج گردد. در صورت امكان هدف نويسي توسط چند معلّم و طرّاح انجام شود . دقّت شود ، در كل آزمون اهداف كم ارزش ملاك عمل قرار نگرفته و سؤال پيش پا افتاده داده نشود.
1-5. براساس بندهاي يك تا چهار جدول مشخصات كامل گردد.
1-6. طبقات حيطهي شناختي مورد انتظار . در جدول مشخصات درج شود.
2) اصولي كه بايد هنگام طرح سؤال به آن توجّه شود :
2-1. سؤال ها بايد اهداف کلی و جزئی آن درس را بسنجد بدين ترتيب سؤال با هدف آموزشي منطبق بوده و به روايي آزمون كمك مي كند.
2-2. براساس سطوح شناختي تعيين شده در جدول مشخصات ، از انواع سؤال هاي باز پاسخ و بسته پاسخ استفاده شود تا با افزايش تعداد سؤال ها اهداف بيشتري تحت پوشش قرار گيرد.
2-3. بارم بندي با توجّه به سطوح حيطهي شناختي و ارزش واقعي سؤال تعيين شود.
2-4. طرح سؤال توسط دو نفر انجام شود تا با بازبيني سؤال و جواب از نظر علمي ، آيين نگارش ، زمان پاسخ گويي ، بارم و ... . خطا به حداقل برسد.
2-5. در سؤالاتي كه هدف ارزش يابي ميزان فهم دانش آموزان است و نه دقّت محاسباتي ، از اعداد ساده استفاده شود.
2-6. صورت سؤال ها از نظر آيين نگارشي ، واضح و مشخص باشد.
2-7. سؤال تا حد امكان مختصر ، ساده ، روشن و روان باشد.
2-8. از توضيح غير ضروري و گمراه كننده در متن سؤال خود داري شود . متن سؤال با شكل ، نمودار و جدول استفاده شده ، مطابقت داشته باشد.
2-9. در صورت امكان توضيحات ضروري در متن سؤال آورده شود و در داخل پرانتز درج نگردد.
2-10. متن سؤال براي همهي دانش آموزان يك مفهوم را القا كند تا همه بتوانند پاسخ مشخصي را ارائه كنند.
2-11. با به كاربردن افعال صحيح ، انتظار خود از دانش آموزان را مشخص نموده و در صورت لزوم واحد مقياس ، ميزان دقّت مورد انتظار در پاسخ گويي ، بازگو شود.
2-12. از به كار بردن كلمات منفي در متن سؤال خود داري شود .درصورت به كار بردن كلمات منفي در جملات ، آنها مشخص شوند.
2-13. از به كار بردن كلمات منفي در منفي پرهيز شود.
2-14. در متن سؤال از اصطلاحات ، مفاهيم و علائم رايج به كار برده شده در كتاب استفاده شود.
2-15. ملاك پاسخ گويي مشخص گردد. هنگام به كار بردن واژه هايي مثل “مقايسه كنيد ” سؤالهاي طرح شده ، به گونه اي باشد كه بين متخصصين در پاسخ گويي اختلافي نباشد.
2-16. در طرح سؤال در سطوح بالاي شناختي ، نبايد سؤال كلمه به كلمه از روي متن درس نوشته شود تا فرد بتواند دانش خود را در موقعيّت جديد به كار گيرد.
2-17. در سؤالي كه مبتني بر عقايد شخصي است ، از فرد خواسته شود ، دلايل و شواهد خود را براي عقيده يا طرز فكر خود ارائه كند.
2-18. سؤال هايي كه جواب كوتاه (بله ، خير ، ....) دارند با كلماتي مانند چرا و چگونه ، تكميل شود و در سؤال هاي چند گزينه اي ، دليل انتخاب گزينه خواسته شود.
2-19. طول متن سؤال با پاسخ متناسب باشد ، به طوري كه متن سؤال خيلي طولاني و پاسخ آن دو كلمه نباشد.
2-20. طرح سؤالات چند مرحله اي ، فقط در موارد زير بلامانع است:
الف) در صورتي كه رسيدن تدريجي به يك هدف مطرح باشد.
ب) بخش هاي يك سؤال به يك هدف كلي مربوط باشد.
تــوجّه:
Ø درسؤالهاي چند مرحلهاي ، همه مراحل يك جواب نداشته باشند (پاسخ هر بخش متفاوت
از ديگري باشد.)
Ø بند هاي مختلف يك سؤال چند مرحله اي با حروف الفبا مشخص شود.
2-21. در صورت امكان از به كار بردن واژههاي چه كسي ، چه وقت ، كجا و . . . خود داري شده و در عوض از كلماتي مانند چرا ، چگونه و به چه دليل ، استفاده شود.
2-22. عبارتي از سؤال ، راهنماي پاسخ صحيح براي همان سؤال يا ديگر سؤال ها نباشد.
2-23. سؤال ها مستقل از يكديگر طرح شوند تا جواب دادن به يك سؤال منوط به پاسخ دادن به سؤالات ديگر نباشد.
2-24. متناسـب با هـر پاسـخ درست ارائه شده ، نمـره ی لازم داده شود . دقّت شـود به تمام قسمت هاي نوشته شده در راهنماي تصحيح ، بارم منطقي و مناسب اختصاص داده شود و كل نمره به جواب آخر اختصاص داده نشود.
2-25. اگر سؤالي براي رسيدن به جواب صحيح ، چند راه حل داشته باشد ، در راهنماي تصحيح به تعداد آن ها اشاره شود.
3) اصولي كه بايد بعد از طراحي سؤال به آن توجّه شود.
3-1. به مشخصات ظاهري سؤال (زيبايي ، تراكم سؤالها ، خط نگارشي ، وضوح نمودار و شكل و . ) توجّه شود. بارم هر سؤال مشخص و در ستون چپ برگه امتحاني درج شود. جمع نمرات مشخص باشد.
3-2. از يك مفهوم چند سؤال تكراري داده نشود.
3-3. زمان بندي كل آزمون منطقي باشد.
3-4. ترتيب سؤالات تا حد امكان با توجّه به تركيبي از موارد زير باشد:
آسان به دشوار - سطوح حيطهي شناختي - به ترتيب مفاهيم عنوان شده در داخل كتاب.
3- 5. حتي الامكان سؤال انتخاب كردني داده نشود.
3-6. راهنمايي لازم و دستورالعمل براي چگونگي پاسخ به آزمون ارائه گردد و با توجّه به نوع سؤال (باز پاسخ يا بسته پاسخ ) وسايل مورد استفاده ، ماشين حساب ، زمان ، محل پاسخ ، نوع قلم مورد استفاده ، مشخص گردد.
3-7. فضاي مناسب براي پاسخِ لازم پيش بيني شود.
3-8. باز خورد لازم به دانش آموز داده شود و بر روي نتايج آزمون تحليل صورت گيرد.
توضيحات ضروري:
ü همهي اصول در همهي دروس قابل استفاده نيستند.
ü اطلاعات سربرگ اوراق امتحاني كامل باشد.
ü متن سؤال با زندگي روز مره و واقعيّت منطبق باشد.